Klanten werven is en blijft een kwestie, blijkt uit onze kleine enquête. 40% van de freelancers vindt acquisitie nog steeds best lastig.
Acquisitie en klanten werven is een belangrijk onderdeel van je leven als freelancer, zzp’er of ondernemer. En er zijn verschillende manieren om daar mee om te gaan en het te doen. Die verscheidenheid wilden we onze bezoekers laten horen.
Gezien het grote aantal aanmeldingen sprak dat veel mensen aan. En gelukkig konden we uitwijken naar Studio, waar het geen probleem is meer dan 100 mensen te ontvangen.
Voorafgaand aan de de avond hebben we een enquête gedaan over klanten werven en acquisitie. Je hem nog steeds invullen en de dynamische resultatenpagina vind je hier.
Ruim 40 mensen vulden hem in en 40% gaf aan het vinden van opdrachten lastig te vinden. Mogelijk een reden voor de hoge opkomst. Na een korte doorloop van de resultaten trapten Renate Verstappen en Anouschka Scholten af.
Samenwerken via een Meetup-groep
Zij zijn verbonden door de Meetup-groep Ladies That UX Utrecht, waarbij de plaatsnaam genoemd moet worden want deze Meetup vindt internationaal plaats, ook in Amsterdam.
Renate en Anouschka hadden twee ‘happy freelancing’ journeys bedacht, een presentatie die zowel acquisitie als de zorg voor jezelf tot onderwerp hadden.
Wat hen als groep verder bindt, behalve hun vakgebied dus, is dat zij een Slack-kanaal hebben waarin ook opdrachten en tips voor opdrachten worden gedeeld.
Acquisitie via DASsen en marktplaatsen
Zeker niet alle aanwezigen hebben ervaring met aanbestedingen als zzp’er of freelancers. Toch is dat ook een markt van vaak langere en grotere opdrachten. Fijn dus dat Octavia Siertsema daar alles van weet.
Vanwege de beperkte tijd holde zij enigszins door het woud van platforms, DASsen en marktplaatsen die er zijn voor deze opdrachten.
De platforms bieden opdrachten aan en verwijzen dan vaak naar een een zogeheten DAS. Dat staat voor een dynamisch aankoopsysteem dat veelal door overheden en grote organisaties is opgetuigd,
Om daar als freelancer of zzp’er toegang tot te krijgen en naar de opdracht te dingen, moet je heel wat informatie indienen. Dat kan best ingewikkeld worden, met zowel bureaucratische als juridische haken en ogen.
Aan de andere kant kan het gaan om langdurige en goedbetaalde opdrachten. Vandaar dat het voor Octavia, die er een boek over schreef, een specialisme is geworden.
Netwerk als verkoopteam
Sinds zes jaar is Carola Kesteloo enthousiast lid van een BNI chapter. Zo heet een netwerkgroep van de organisatie Business Network International, dat in 1985 in Amerika is opgericht. Leren jack niet verplicht. 😉
Carola is tekstschrijver, eindredacteur en soort van business coach. Ze heeft een achtergrond in de corporate wereld van retail- en reclamebureaus. Haar inderhaast geïmproviseerd optreden is energiek.
Een BNI-groep komt wekelijks bijeen voor een ontbijtsessie waar iedereen zijn pitch moet doen. De groepen worden zo samengesteld dat er geen dubbele beroepsvertegenwoordigers zijn. Directe concurrentie wordt zo vermeden.
Vandaar dat Carola’s acquisitie motto is: ‘mijn netwerk is mijn verkoopteam’. Maar zegt ze, je moet niet willen halen, je moet ook vooral iets willen brengen. Dan gaat het voor je werken.
Als nadelen voor de BNI-methode worden de wekelijkse verplichting en de toch stevige contributie genoemd. Dat laatste pareert Carola door te zeggen dat de organisatie verschillende cursussen biedt. En door de opdrachten en het werk is dat ook als een investering te zien.
LinkedIn is onmisbaar
Niet verwonderlijk, maar onze enquête bevestigd dat LinkedIn een belangrijk en onmisbaar zakelijk netwerk is geworden. Trudy Pannekeet heeft een achtergrond in retail en marketing. Bijna 4 jaar is ze inmiddels actief als social media en LinkedIn trainer.
Met kortingsactie workshop
Aan het platform wordt steeds gesleuteld. Reden is dat sommige functies van het platform niet door alle gebruikers gevonden worden. Reden voor LinkedIn om ambassadeurs als Trudy te verwennen.
Ze wijst bijvoorbeeld op de nieuwe mogelijkheid om alle LinkedIn-leden op de hoogte te stellen van je beschikbaarheid en je diensten. Dat kon al voor recruiters. Nieuw is dat het beide elementen onder je headline staan op je profielpagina.
Dat Trudy een ware ambassadeur is, blijkt als ze tijdens de inloop al mensen aanspreekt op hun gebruik van LinkedIn. (Verbinden met QR-code en je mobiel?) Het is een platform dat je echt als gereedschap moet zien, niet als verplicht nummer. Want dan gaat dit online netwerk voor je werken als freelancer. Echt!
De presentatie van Trudy is natuurlijk ook te vinden op SlideShare, het online presentatie platform van LinkedIn.