• Door naar de hoofd inhoud
  • Spring naar de voettekst

Freelance Fridays

  • Over
    • Links & organisaties
  • Sprekers
    • Downloads & presentaties
  • Podcast
  • Webinars
  • Blog

De opkomst van chatbots en kunstmatige intelligentie (AI)

31 oktober 2018 by Bart van Maanen

Freelance Friday - chatbots en ai

Het gebruik van chatbots zal de komende jaren flink toenemen, is de verwachting van het Amerikaanse onderzoeksbureau Gartner. En ook van Eddy Boeve, die ons op 9 november praktisch zal bijpraten over dit fenomeen. Samen met de ontwikkeling van kunstmatige intelligentie (AI), waarover Jeroen van Maanen komt vertellen,  zal dat de online communicatie van mensen ingrijpend gaan veranderen.

Een ‘conversational interface’ wordt een chatbot ook wel genoemd. Ze worden ingezet om de klantenservice van een bedrijf te verbeteren of om je ergens wegwijs te maken of om leads te genereren.

Aanknopingspunten te bieden voor bedrijven om klanten te werven.

Dat is precies waar Eddy Boeve mee bezig is als conversie specialist bij Booming. Hij onderzocht de verschillende soorten bots. Twee typen laten zich al snel onderscheiden:

  • gescripte of ‘rule based’ bots, waarbij specialisten een serie scripts maken op basis van te verwachten vragen of trefwoorden.
  • artificial intelligence bots, waarbij de chatbots hun antwoorden verbeteren door machine learning, geautomatiseerd leren.

Mengvormen zijn er natuurlijk ook en waar de chatbot het niet meer weet, zal een mens worden aangesproken. Maar duidelijk is dat zoeken en vinden een stuk makkelijker kan worden met deze techniek. Verzekeraar ASR heeft de gewone website al helemaal vervangen door een ‘conversational interface’.

Wie weet doet zoveel hippe service ons hun eerdere woekerpolissen vergeten. Nee, dus. 🙂

Zelf een chatbot maken

Intussen wordt ook het bouwen van chatbots je gemakkelijk gemaakt. Je hoeft maar te goegelen op ‘create chatbot’ en al dan niet begeleid door een chatbot kun je aan de slag.

Met Rebot.Me, Chatfuel of Botsify. Maar ook IBM zet zijn supercomputer Watson in om je te helpen met het maken van je eigen chatbot.

Hoe en waarom je er succes mee kunt hebben, daarover zal Eddy je vrijdag 9 november meer vertellen.

By 2020 the average person will have more conversations a day with bots than they do with their spouse. – Gartner

Artificial Intelligence

Software developer Jeroen van Maanen gaat ons een inkijkje geven in de ontwikkelingen op het gebied van Artificial Intelligence (#AI). Een onderwerp dat hem na lezing van Gödel, Escher, Bach (uit 1979) is blijven bezighouden.

Dat boek is een klassieker voor echte bèta’s van natuurkundige Douglas Hofstadter, die soms gezien wordt als de vader van (het begrip) kunstmatige intelligentie.

MC Escher cyberhandenAls student bij het Centrum voor Wiskunde en Informatica krijgt Jeroen halverwege de jaren ’90 een idee over machine learning dat in 2003 leidde tot de ontwikkeling van LEIA, een open source project op dit gebied.

Met Jeroen zullen we ook ingaan op de maatschappelijke discussie over AI, want waar blijft de mens als machines interactief kunnen leren en zichzelf kunnen gaan reproduceren?

Aanmelden via Meetup

Over Bart van Maanen

Bart van Maanen is copywriter, webdesigner en podcast producent (Studio Klankplank). Daarnaast is hij voorzitter en organisator van Freelance Fridays.

Footer

Zoeken

Onderwerpen

  • Onze sprekers
  • Nieuws
  • Over
  • Sprekers
  • Podcast
  • Webinars
  • Blog

© 2025 • Freelance Fridays Amsterdam •

Beheer privacy voorkeuren
Wij gebruiken functionele cookies om onze website te verbeteren.
Functional Altijd actief
The technical storage or access is strictly necessary for the legitimate purpose of enabling the use of a specific service explicitly requested by the subscriber or user, or for the sole purpose of carrying out the transmission of a communication over an electronic communications network.
Voorkeuren
De technische opslag of toegang is noodzakelijk voor het legitieme doel voorkeuren op te slaan die niet door de abonnee of gebruiker zijn aangevraagd.
Statistics
De technische opslag of toegang die uitsluitend voor statistische doeleinden wordt gebruikt. The technical storage or access that is used exclusively for anonymous statistical purposes. Without a subpoena, voluntary compliance on the part of your Internet Service Provider, or additional records from a third party, information stored or retrieved for this purpose alone cannot usually be used to identify you.
Marketing
The technical storage or access is required to create user profiles to send advertising, or to track the user on a website or across several websites for similar marketing purposes.
Beheer opties Beheer diensten Beheer {vendor_count} leveranciers Lees meer over deze doeleinden
Bekijk voorkeuren
{title} {title} {title}