Ondernemen met waarden en ethiek, met oog voor de samenleving en het algemeen belang. Dat was het onderwerp van de podcast die we 16 december opnamen. Is activistisch ondernemen een trend of een blijvertje?
Een opmerkzaam lid van de redactie – i.e. Mariken de Ruiter – zag steeds meer manifesten opduiken op websites en in de communicatie van bedrijven. Manifesten over onder welke voorwaarden organisaties hun werk willen doen: sociaal verantwoord in processen en personeelsbeleid, en op alle fronten zo duurzaam mogelijk bijvoorbeeld.
Zijn dat blazende intentieverklaringen of is dat oprechte toewijding aan het goede willen doen?
De zoektocht naar gasten over dit onderwerp leidde naar twee sprekers die beiden actief bezig waren met B Corp. B Corporation is een van oorsprong Amerikaans initiatief uit 2010, dat zich omstreeks 2014 verspreidde over de wereld. De B staat voor benefit, te vertalen als voordeel, profijt of nut.
Gecertificeerde B Corporations zijn een nieuw soort bedrijf dat doel en winst met elkaar in evenwicht brengt. Ze zijn wettelijk verplicht om rekening te houden met de impact van hun beslissingen op hun werknemers, klanten, leveranciers, de gemeenschap en het milieu.
website B Corporation
Evangelist en activist
Te gast in deze podcast zijn Rolf Coppens en Veronique Swinkels. Coppens is oprichter van Grrr, digitaal bureau voor zinnige zaken. Swinkels was partner bij communicatiebureau BBK / Door Vriendschap Sterker en is als Next Generation Coach bezig met de start van een nieuw bedrijf.
Beide gasten werken aan of dragen actief bij de idealen van B Corp. Coppens brengt graag mensen, idealen en bedrijven samen, en omschrijft zichzelf als evangelist van B Corp. Swinkels noemt zichzelf op haar LinkedIn-pagina zelfs een SDG Activist (de Sustainable Development Goals van de Verenigde Naties).
Momenteel doen ruim 3.700 bedrijven mee aan dit keurmerk. In Nederland doen onder meer Auping, WeTransfer, Seepje, Mud Jeans, Yoni en Plastic Whale mee.
Dit is een gemeenschap van leiders, die een wereldwijde beweging van mensen voortstuwt die het bedrijfsleven als een kracht voor het goede gebruikt.
website B Corp
Luister naar het gesprek via de podcastpagina en kijk meer opties om te luisteren of te abonneren.
Ook geschikt voor freelancers?
Een van de vragen die we natuurlijk hadden, was of dergelijke idealen voor freelancers of zzp’ers zijn weggelegd. Voorafgaand aan de opname van de podcast belde ik met Wendy van Ierschot. Zij is een door de wol geverfde HR-ondernemer die met haar bedrijf Vie People veel voor startups in de techsector werkt. Bovendien is dat bedrijf ook de B Corp certificering toegedaan.
Van Ierschot vindt dat haar vak – de HR, al heeft ze moeite met het begrip – ook verantwoordelijkheid moet nemen voor de verbetering van de wereld. In hun geval is een Manifesto op de website te vinden waar bijvoorbeeld gelijke beloning een groot punt is.
Praktisch gezien, vertelt zij, is het voor een enkele freelancer tijdrovend en ingewikkeld om aan de eisen van B Corp te voldoen. “Waar wil je je tijd aan besteden? Wat betekent het voor je werk? Als je het echt belangrijk vindt, kun je misschien met andere freelancers samen iets doen?”, zijn vragen die haar te binnen schieten.
Door mensen in dienst te nemen, dien je ook een goed doel, zegt Van Ierschot.: “Door goed werkgeverschap kun je ook bijdragen aan een betere wereld”.
Meer initiatieven
Mij is wel duidelijk geworden dat B Corp een serieus keurmerk is, want de gestelde eisen aan de bedrijfsvoering zijn stevig. Maar er zijn meer initiatieven (zie mijn blog) die naar een betere, socialere en evenwichtiger economie streven. Het populaire boek Fantoomgroei komt echt niet uit de lucht vallen.