Hoewel we de Eddy Boeve Fanclub moesten teleurstellen vanwege zijn afwezigheid, was het 14 september niettemin een bijzonder leuke en leerzame avond. Wanda Haveman ging concreet in op de 6 principes van overtuiging, zoals Robert Cialdini die verwoordde in zijn boek Invloed (Influence).
Autoriteit, consistentie, schaarste, sociale bewijskracht, sympathie en wederkerigheid, even alfabetisch opgesomd. Dat zijn eigenlijk de 6 mechanismen, meer dan principes, die in slim design en overredende copy terugkeren. Bij Booking.com (slide 33) lijkt vrijwel alle mechanismen te worden gebruikt. Overtuigd dat nog of keert de wal het schip?
De cases
Na de pauze was het tijd voor de praktische beoordeling van 4 websites. Hiervoor was Joris Baas bijgepraat door Eddy Boeve, die zijn slides de week voorafgaand aan hem toelichtte. Als informatie architect en persona specialist voegde Joris zijn eigen gedachten toe aan de discussie. Uit de zaal kwamen namelijk ook zeer nuttige opmerkingen en vragen.
Via de Slideshare-link kun je presentaties downloaden als Powerpoint (.pptx).
Jaja, en hier is de bonusvideo: