Fotograaf Robert Elsing kan zich inmiddels ook ‘kennisdeler over succesvol freelancen in de creatieve sector’ noemen. Hij schreef het boek Commerciële Intelligentie, dat freelancers helpt zichzelf effectiever in de markt te zetten.
Elsing: “Ik wordt het enthousiast als ik een kans zie mensen te helpen meer uit zichzelf en het leven te halen. Dat thema staat centraal in mijn werk als fotograaf, mijn studio als leerbedrijf en tegenwoordig ook als auteur en spreker. Mijn boek is daar een logisch gevolg van.”
Een belangrijk uitgangspunt van het boek is de constatering dat ‘pakweg 20% van de freelancers 80% van de opdrachten binnenhaalt’. Elsing: “Je zou denken dat die succesvolle 20% het neusje van de zalm is. De briljante happy few, die gewoon de mooiste dingen maken. Niet dus!
Sterker, een opvallend groot deel van de beste creatieven kunnen met moeite het hoofd boven water houden. Terwijl ‘middelmatige’ collega’s worden overladen met de leukste opdrachten.
Vakkennis en talent alleen zijn blijkbaar geen garantie voor succes. Maar welke gewoonten, zienswijzen, trucs en methodes maken nu eigenlijk het verschil?