[SELECT] is een tweewekelijkse keuze uit nieuws en media. Stuur je suggesties naar redactie@freelancefridays.nl.
#followme
Programmamaker Nicolaas Veul duikt in de financiële wereld achter Instagram. Op dit sociale platform is een compleet nieuw verdienmodel ontstaan: likes en followers zijn keiharde valuta geworden. Maar welke schaduweconomie ontstaat hierdoor? Wat is echt en wat is nep? Hoe voer je de strijd tegen het algoritme? Wie zijn de winnaars en wie de verliezers? En wat merk jij daarvan als je door je feed scrollt? Met #followme produceert de VPRO de eerste documentaire over Instagram op Instagram.
Onderzoek: Oudere zzp’er merkt minder van aantrekkende economie
De sympathie die zzp’ers van hun opdrachtgever(s) krijgen, krijgt van hen een dikke voldoende (7,5). Opvallend is dat jongere zzp’ers veel tevredener zijn over hun uurtarief dan hun oudere collega-ondernemers. Over het algemeen kan worden gesteld: hoe ouder, hoe minder tevreden over het tarief. Ook geldt: hoe ouder de zzp’er, hoe minder hij/zij het gevoel heeft vaker benaderd te worden voor opdrachten. Dat blijkt uit onderzoek van ZZP Barometer in samenwerking met De Staffing Groep.
‘Aantal zzp’ers kan met een miljoen toenemen door platformeconomie’
Het aantal zzp’ers kan met 200.000 tot een miljoen toenemen door de opkomst van digitale platformen als Uber en horecaplatform Temper, schrijven economen van ING Economisch Bureau in een woensdag gepresenteerde scenarioanalyse.
Zorgen platformen voor een explosie van het aantal ZZP’ers?
Als we berichten in de media mogen geloven, komen er honderdduizenden zzp’ers bij dankzij de online kluseconomie. Maar is dat eigenlijk wel zo?
Suggesties voor deze rubriek? Laat het ons weten.