In podcast nummer 10 onderzoeken we de vraag hoe je zelf een boek kan schrijven. Waar moet je op letten? Wat betekent het voor je werk en leven? Te gast zijn hotelier en schrijver Esther Shaya en journalist en docent Rineke van Houten.
Bij het zoeken naar onderwerpen voor onze avonden, podcasts en webinars is een zwaarwegend criterium altijd of onze fans en volgers er ook praktisch wat aan hebben. Die slag is bij het onderwerp biografieën van ‘onbekende’ Nederlanders niet snel te maken. Toch begon daarover het gesprek in onze redactieraad.
Wel hebben we eerder aandacht besteed aan het zelf uitgeven van boeken. Een voordeel die dat kan hebben, is namelijk dat je gezien gaat worden als expert. Maar dan moet je wel een onderwerp en tijd en energie om dat tot een goed einde te brengen. Tegelijk vond ik het onderwerp van het genoemde boek in deze discussie, over Henriëtte Pimentel, onweerstaanbaar interessant.
Pedagogisch vernieuwer, feminist en verzetsvrouw
Doordat mijn inmiddels volwassen kinderen op Huize Henriëtte – een top kinderdagverblijf – hadden gezeten, kende ik een deel van haar leven dat 17 september 1943 eindigde in Auschwitz. Ik weet dus van Henriëtte Pimentel door haar achtergrond als Joodse verzetsvrouw tijdens de Duitse bezetting. Ze was de directrice van de gevorderde crèche aan de Plantage Middenlaan, tegenover de Hollandsche Schouwburg.
Daar kwamen de kleine kinderen en baby’s terecht van wie de ouders in de schouwburg wachtten op deportatie. Pimentel maakte onderdeel uit van het netwerk dat zo’n 600 kinderen heeft weten te laten onderduiken, waaronder oud-burgemeester van Amsterdam, Ed van Thijn.
Dat ze ook en pedagogisch vernieuwer was in kinderopvang en lager onderwijs, wist ik niet. Evenmin van haar verleden als voorvechter van vrouwenrechten. Hoe dit verhaal, dit boek van Esther Shaya en Frank Hemminga te koppelen aan concrete en praktische tips voor onze luistervinken?
Presenteer en vind je verhaal
Als lid van de journalistenvakbond NVJ werd ik gewezen op een cursus van Rineke van Houten bij de NVJ Academy. Vanwege dat verhaal en het werk van Van Houten leek dit een aardige line-up voor een gesprek over zelf schrijver worden.
In de podcast gaan we in op Dichter van de droge naald (2017), de biografie van beeldend kunstenaar en dichter Frank Lodeizen die Van Houten schreef. Natuurlijk gaan we in op de lessen die zij heeft getrokken uit het werk daaraan. De vorm van de biografie, dicht op de huid van Lodeizen, kreeg lof toegezwaaid, maar ook kritiek van wat ze ‘de biografie-politie’ noemt.
Schrijven en blijven
Voor beide schrijvers geldt dat hun boeken op geheel eigen wijze tot stand zijn gekomen, in de zin van het vinden van het verhaal, het uitwerken en publiceren. Momenteel beraadt Van Houten zich op een nieuw onderwerp voor een boek. Het maken van haar boek over Lodeizen heeft het proces en de flair van het schrijven veranderd en verdiept.
Esther Shaya blijft haar onderwerpen vinden in de vooroorlogse Joodse geschiedenis, maar werkt intussen ook mee aan twee documentaires. Binnenkort verschijnt deel 8 van Joodse huizen (meerdere auteurs), een serie met geschiedenissen van huizen en hun bewoners in gans het land.
- Wacht maar – Het veelbewogen leven van Henriëtte Pimentel verscheen bij Amphora Books
- Dichter van de droge naald verscheen bij De Arbeiderspers
- Boekentip van Rineke: Alweer een bestseller – Schrijftips en belevenissen van twee literair agenten (Paul Sebes en Willem Bisseling) verscheen bij Querido