Vrijdag 8 november waren Gerard Teuben, tekenaar met een missie, en industrieel ontwerper en schrijver Carl Alviani te gast. Hun verhalen vulden elkaar aan en boden inzicht in het creëren van betere gebruikerservaringen (UX).
Wat hebben een verhaal, een potlood en een gum met elkaar te maken? Met een potlood kun je een tekening óf een verhaal maken, met een gum kun je beide aanpassen en verbeteren. En dat kan allemaal betrekkelijk snel en eenvoudig. Het kunnen zo ook twee manieren zijn om een product, een dienst of een proces te verbeteren.
Gerard Teuben – de eerste spreker – had al meerdere banen gehad, onder meer als chefkok, toen hij opnieuw het advies van zijn vader opvolgde. “Ga toch wat doen met dat tekenen,” had zijn vader hem ooit aangeraden.
Dat leidde tot een carrière in de reclamewereld, als iIlustrator en artdirector. Maar als manager verloor hij teveel het contact met het ‘echte’, creatieve werk. Dus keerde hij weer helemaal terug naar het tekenen en startte Teubenart. Dat er meer getekend moeten worden, gewoon met potlood en papier, is zijn vaste overtuiging. Iedereen kan het.
Het is in meerder opzichten ook heilzaam voor de mens, vertelde hij, zowel fysiek als geestelijk. Tekenen maakt zaken persoonlijker en met een menselijke maat. Dromen en ideeën komen samen en dan gebeurt er iets magisch. En dan hoef je geen Rembrandt te zijn, wat vaak een tegenargument is.
Hij zag het gebeuren tijdens een presentatie van de Vegetarische Slager, die zonder gelikte plaatjes een naar zijn zeggen briljant verhaal afstak. Natuurlijk, zonder computer gaat het niet meer. Maar Teuben laat de magie van iets maken beginnen met een potlood op papier.
Ontwerpen met een verhaal als scenario
Mooie, betekenisvolle ervaringen hebben meestal ook de beste verhalen, dat is een inzicht dat Carl Alviani op het pad heeft gezet van zijn Protagonist Studio. En een goed verhaal maakt altijd een goede strategie voor het design van bijvoorbeeld een product of een content strategie.
Opgeleid als industrieel ontwerper in New York (Pratt Institute) heeft hij zich meer en meer ook als schrijver ontwikkeld over design en UX. Hij schreef er veel over, onder meer voor Forbes en WIRED.
In zijn presentatie kwam de psychologie van het vertellen van verhalen dus ruim aan bod, maar ook hoe ontwerpers daar gebruik van kunnen maken.
Intensief proces
De methode die Carl, samen met zijn studiopartner Victoria Kirk-Owal, hanteert is intensief. Maar door het programma van eisen als verhaal te beschrijven, betrekt hij wel alle disciplines die aan een project bijdragen.
Voor een ontwerp (dienst of product, met online en offline elementen) zijn soms meerdere teams betrokken, moet ook de afdeling marketing en communicatie content hebben, zodat er meerdere kanalen hun rol opeisen.
Veel kanalen, complexe organisatie, communicatie met meerdere teams. Een verhaal als prototype gebruiken voor de ontwikkeling is dan een relatief snelle weg naar het resultaat. Of kan dat zijn.
Het is een fascinerend verhaal op zich. Dat vonden meerdere bezoekers van de avond gelukkig ook. Voor hen en voor jou kun je de presentatie hieronder downloaden.
En jawel, het verhaal van Carl is nog goed te volgen in deze dia’s.