• Door naar de hoofd inhoud
  • Spring naar de voettekst

Freelance Fridays

  • Over
    • Links & organisaties
  • Sprekers
    • Downloads & presentaties
  • Podcast
  • Webinars
  • Blog

Een verhaal, een potlood en een gum

19 november 2019 by Bart van Maanen

Vrijdag 8 november waren Gerard Teuben, tekenaar met een missie, en industrieel ontwerper en schrijver Carl Alviani te gast. Hun verhalen vulden elkaar aan en boden inzicht in het creëren van betere gebruikerservaringen (UX).

Wat hebben een verhaal, een potlood en een gum met elkaar te maken? Met een potlood kun je een tekening óf een verhaal maken, met een gum kun je beide aanpassen en verbeteren. En dat kan allemaal betrekkelijk snel en eenvoudig. Het kunnen zo ook twee manieren zijn om een product, een dienst of een proces te verbeteren.

Gerard Teuben – de eerste spreker – had al meerdere banen gehad, onder meer als chefkok, toen hij opnieuw het advies van zijn vader opvolgde. “Ga toch wat doen met dat tekenen,” had zijn vader hem ooit aangeraden.

Dat leidde tot een carrière in de reclamewereld, als iIlustrator en artdirector. Maar als manager verloor hij teveel het contact met het ‘echte’, creatieve werk. Dus keerde hij weer helemaal terug naar het tekenen en startte Teubenart. Dat er meer getekend moeten worden, gewoon met potlood en papier, is zijn vaste overtuiging. Iedereen kan het.

Het is in meerder opzichten ook heilzaam voor de mens, vertelde hij, zowel fysiek als geestelijk. Tekenen maakt zaken persoonlijker en met een menselijke maat. Dromen en ideeën komen samen en dan gebeurt er iets magisch. En dan hoef je geen Rembrandt te zijn, wat vaak een tegenargument is.

Hij zag het gebeuren tijdens een presentatie van de Vegetarische Slager, die zonder gelikte plaatjes een naar zijn zeggen briljant verhaal afstak. Natuurlijk, zonder computer gaat het niet meer. Maar Teuben laat de magie van iets maken beginnen met een potlood op papier.

De gelikte plaatjes uit Powerpoints
De eenvoudige, doch prikkelende plaatjes van de Vegetarische Slager
Tekenen helpt de fantasie bij het ontwerpen

Ontwerpen met een verhaal als scenario

Met een verhaal de gebruikerservaring verbeteren.

Mooie, betekenisvolle ervaringen hebben meestal ook de beste verhalen, dat is een inzicht dat Carl Alviani op het pad heeft gezet van zijn Protagonist Studio. En een goed verhaal maakt altijd een goede strategie voor het design van bijvoorbeeld een product of een content strategie.

Opgeleid als industrieel ontwerper in New York (Pratt Institute) heeft hij zich meer en meer ook als schrijver ontwikkeld over design en UX. Hij schreef er veel over, onder meer voor Forbes en WIRED.

In zijn presentatie kwam de psychologie van het vertellen van verhalen dus ruim aan bod, maar ook hoe ontwerpers daar gebruik van kunnen maken.

Intensief proces

De methode die Carl, samen met zijn studiopartner Victoria Kirk-Owal, hanteert is intensief. Maar door het programma van eisen als verhaal te beschrijven, betrekt hij wel alle disciplines die aan een project bijdragen.

Voor een ontwerp (dienst of product, met online en offline elementen) zijn soms meerdere teams betrokken, moet ook de afdeling marketing en communicatie content hebben, zodat er meerdere kanalen hun rol opeisen.

Veel kanalen, complexe organisatie, communicatie met meerdere teams. Een verhaal als prototype gebruiken voor de ontwikkeling is dan een relatief snelle weg naar het resultaat. Of kan dat zijn.

Het is een fascinerend verhaal op zich. Dat vonden meerdere bezoekers van de avond gelukkig ook. Voor hen en voor jou kun je de presentatie hieronder downloaden.

Download de presentatie over Narrative Prototyping

En jawel, het verhaal van Carl is nog goed te volgen in deze dia’s.

Over Bart van Maanen

Bart van Maanen is copywriter, webdesigner en podcast producent (Studio Klankplank). Daarnaast is hij voorzitter en organisator van Freelance Fridays.

Footer

Zoeken

Onderwerpen

  • Onze sprekers
  • Nieuws
  • Over
  • Sprekers
  • Podcast
  • Webinars
  • Blog

© 2025 • Freelance Fridays Amsterdam •

Beheer privacy voorkeuren
Wij gebruiken functionele cookies om onze website te verbeteren.
Functional Altijd actief
The technical storage or access is strictly necessary for the legitimate purpose of enabling the use of a specific service explicitly requested by the subscriber or user, or for the sole purpose of carrying out the transmission of a communication over an electronic communications network.
Voorkeuren
De technische opslag of toegang is noodzakelijk voor het legitieme doel voorkeuren op te slaan die niet door de abonnee of gebruiker zijn aangevraagd.
Statistics
De technische opslag of toegang die uitsluitend voor statistische doeleinden wordt gebruikt. The technical storage or access that is used exclusively for anonymous statistical purposes. Without a subpoena, voluntary compliance on the part of your Internet Service Provider, or additional records from a third party, information stored or retrieved for this purpose alone cannot usually be used to identify you.
Marketing
The technical storage or access is required to create user profiles to send advertising, or to track the user on a website or across several websites for similar marketing purposes.
Beheer opties Beheer diensten Beheer {vendor_count} leveranciers Lees meer over deze doeleinden
Bekijk voorkeuren
{title} {title} {title}