• Door naar de hoofd inhoud
  • Spring naar de voettekst

Freelance Fridays

  • Over
    • Links & organisaties
  • Sprekers
    • Downloads & presentaties
  • Podcast
  • Webinars
  • Blog

Leer beter spreken voor publiek

16 december 2018 by Bart van Maanen

Tom Sligting met laptop presentatie

Als freelancer kun je te maken krijgen met een verzoek om publiekelijk een verhaal te doen, of voor een opdracht een pitch te houden. Welk verhaal ga je vertellen, wat is het voor zaal of locatie, hoeveel tijd heb je, wat heb je nodig? Hoe je die spreekbeurt  tot een goed einde kunt brengen, leert ons het boek De Sprekersbijbel van stand-up comedian en spreker Tom Sligting.

Spreekbeurt is niet het woord dat Sligting zelf zou kiezen, vermoed ik. Het klinkt teveel als een ‘moetje’, een verplichting, en als het zo voelt, kan het wel eens vervelend worden. Sligting spreekt liever over een performance, een show waar je zelf ook van moeten genieten.

Hij staat inmiddels zo’n 25 jaar op de planken. Veel publiek en vele soorten publiek heeft hij zien langs trekken. Hij luisterde droge zakelijke congressen op, sprak over nieuwe producten op bedrijfsfeesten, hielp medewerkers te motiveren om het organisatorische roer om te gooien. En hij ontmoette ook ‘koude zalen’ of kreeg tegenwind van knorrepotten en zelfbenoemde grappenmakers uit de zaal.

Je zou gaan vermoeden dat hij van zijn werk houdt. En dat het werk is en een vak, laat De Sprekersbijbel wel zien.

Vrijdag 8 februari kunnen jullie hem zelf aan het werk zien bij Freelance Fridays. Leer hem intussen een beetje kennen door de eerste Freelance Fridays podcast! => =>

Een volle bijbel

In 8 hoofdstukken loodst Sligting je door het sprekersvak. Van zijn persoonlijke geschiedenis in de stand-up comedy tot een checklist voor je eigen optreden. Van de lessen van de oude Grieken (ethos, pathos, logos) tot de technische doorloop in de zaal.

Het boek is in de actieve vorm geschreven, zodat je je aangemoedigd voelt om er mee aan de slag te gaan. Toch zijn alle tips, handreikingen en ervaringen die je in 128 pagina’s krijgt voorgeschoteld, mogelijk teveel om in één keer te behappen. Maar goed, kenmerk van een bijbel is dat herlezen nooit kwaad kan.

Ook zal voor de meesten een ‘master of ceremony’, een MC in comedyland (iemand die je enthousiast aankondigd), niet snel aanwezig zijn. Dat verhaal maakt wel weer duidelijk dat je de regie van je voordracht zoveel mogelijk in eigen hand moet nemen. Alles benutten om je optreden te verbeteren.

Punt 26 van deze slide

Voor freelancers en ondernemers is het ook prettig dat Sligting ook een hoofdstuk wijdt aan de digitale presentatie. Daar hebben we met Freelance Fridays natuurlijk maandelijks mee te maken, en mogelijk velen van onze vrienden vaker.

Bij de digitale presentatie – de spreekwoordelijke powerpoint – kan er veel mis gaan, omdat er teveel op de techniek of het visuele aspect wordt geleund. In de beperking toont zich de meester, is de teneur bij Sligting. Het gaat uiteindelijk om het verhaal en hoe je dat je vertelt. De echte helden zijn in zijn ogen de mensen die zich wagen aan een voordracht zonder hulpmiddelen en uit het hoofd.

Vrijdag 8 februari is Tom Sligting te gast bij Freelance Fridays.

De Sprekersbijbel – €29,50
Gebonden, 128 blz. | SEG producties | 1e druk, september 2018

Aanmelden Freelance Fridays Post

Nieuwe e-mail abonnees krijgen de kortingscode voor het boek toegestuurd en betalen €22,50.

Over Bart van Maanen

Bart van Maanen is copywriter, webdesigner en podcast producent (Studio Klankplank). Daarnaast is hij voorzitter en organisator van Freelance Fridays.

Footer

Zoeken

Onderwerpen

  • Onze sprekers
  • Nieuws
  • Over
  • Sprekers
  • Podcast
  • Webinars
  • Blog

© 2025 • Freelance Fridays Amsterdam •

Beheer privacy voorkeuren
Wij gebruiken functionele cookies om onze website te verbeteren.
Functional Altijd actief
The technical storage or access is strictly necessary for the legitimate purpose of enabling the use of a specific service explicitly requested by the subscriber or user, or for the sole purpose of carrying out the transmission of a communication over an electronic communications network.
Voorkeuren
De technische opslag of toegang is noodzakelijk voor het legitieme doel voorkeuren op te slaan die niet door de abonnee of gebruiker zijn aangevraagd.
Statistics
De technische opslag of toegang die uitsluitend voor statistische doeleinden wordt gebruikt. The technical storage or access that is used exclusively for anonymous statistical purposes. Without a subpoena, voluntary compliance on the part of your Internet Service Provider, or additional records from a third party, information stored or retrieved for this purpose alone cannot usually be used to identify you.
Marketing
The technical storage or access is required to create user profiles to send advertising, or to track the user on a website or across several websites for similar marketing purposes.
Beheer opties Beheer diensten Beheer {vendor_count} leveranciers Lees meer over deze doeleinden
Bekijk voorkeuren
{title} {title} {title}